Gerhard Liska _ portrait photo

My first collection explores arechetypical aspects of womanhood and manhood, set free by a radical reinterpretation of the Austrian national dress. The collection will be finisehd and presented by autumn 2004. Sketches and fotos will be released subsequently.

printable sketches and biography/description of the designer/sketches>

The Great Vienna Dirndl Rape (working title)

The very heart of the collection is the relationship of man, nature and homeland which the Austrian national dress pretends to reflect. With respect to values the national dress takes on the role of a conservative, immutable monolith. However, beneath the surface the fire is still burning!

With a playful expression the collection approaches the myths of the Dirndl and leather shorts, thereby reinterpreting the Austrian national dress in a radical way. The national dress is broken open in its pieces to be able to plunge into the vast sea of bubbling emotions beneath the rigid surface. Modern materials, cuts and colourings are combined with details which are typical for the Austrian national dress like bodices, laces and shaded colours.

Worldwide globalization and a fast growing environment are today’s major challenges for our societies. They demand the utmost of our womanhood and manhood. Particularly the emotional and archetypical aspects of our personality bear a powerful and supporting potential in confronting these challenges. How much space do we allow for them to florish?

The collection places itself in the subversive and action-oriented tradition of young British designers, namely Alexander McQueens “Highland rape” presented in 1995. Additionally a phenomenological approach incorporating aspects of power in the sense of the French philosopher Michel Foucault is important for the anticipation of the collection.

The Great Vienna Dirndl Rape (Arbeitstitel)

Ausgangspunkt der Kollektion sind die Heimat- und Naturgebundenheit des Menschen, welche sich vorgeblich in der Tracht spiegeln. Die Tracht übernimmt die Rolle des wertkonservativen, unverwandelbaren Monolithen. Doch unter der Oberfläche brodelt es!

Die Kollektion nähert sich in spielerischer Ausdrucksweise den Mythen von Dirndl und Lederhose, stellvertretend für die Tracht, und interpretiert sie in radikaler Art und Weise neu. Die Tracht wird aufgebrochen in ihre Einzelteile, um unter der starren Oberfläche in die Welt der brodelnden Gefühle eintauchen zu können. Moderne Materialien, Schnittführungen und Farbgebungen kombinieren sich mit Trachtendetails wie Miederhaken, Schnürungen, Spitzen und den typischen Trachtenfarben.

Die Kollektion lotet das Verhältnis des Menschen zu seiner weiblichen und männlichen Natur und eingebunden in seine Umgebung aus. Die Anforderung an uns Heutige, in Zeiten der Globalisierung und des raschen Wandels bestehen zu müssen, fordert unser ganzes Frau- beziehungsweise Mannsein. Gerade die emotionalen und archetypischen Aspekte unserer Persönlichkeit können uns dabei unterstützen. Wie viel Platz geben wir diesen Aspekten in unserem Leben?

Die Kollektion steht einerseits in der subversiven und aktionistischen Tradition der jungen britischen Modeszene, namentlich Alexander McQueen’s „Highland Rape“ aus dem Jahr 1995. Andererseits bemüht sie sich um eine Phänomenologie menschlichen Handelns unter dem Gesichtspunkt von Machtaspekten im Sinne Michel Foucaults.

>> Gerhard Liska
>> Coaching und Training