RE-PLAY
Beginnings of International Media Art in Austria

May 12 - August 6, 2000
GENERALI FOUNDATION


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deutscher Text

The rapid development of communication and recording technologies after the World War II raised the artists' interest in the aesthetic, political, and social influence of mass distribution and global communication. In the late sixties and early seventies, artists in Austria - some of them coming from action art and Expanded Cinema - started to work with audiovisual home technologies which then were new on the market (video equipment, stereo magneto-phone, audio cassette). In doing so, Austrian media-art pioneers were fully integrated in an inter-national information network on current art trends, gathering experience abroad or placing their independent approaches in context with those made by international artists, notably in Germany and North America.



Die Entwicklung der Kommunikations- und Aufzeichnungstechnologien nach dem Zweiten Weltkrieg weckte das Interesse der KünstlerInnen am ästhetischen, politischen und sozialen Einfluss der Massendistribution sowie der globalen Kommunikation. Ende der sechziger, Anfang der siebziger Jahre versuchten auch KünstlerInnen in Österreich, teilweise vom Aktionismus und Expanded Cinema kommend, mit den eben auf den Markt gelangten audiovisuellen Heimtechnologien zu arbeiten (Videoausrüstungen, Stereo-Magnetofon, Tonbandkassette). Diese österreichischen PionierInnen der Medienkunst waren in den internationalen Informationsfluss über aktuelle Entwicklungen in der Kunst voll eingebunden und sammelten selbst im Ausland Erfahrungen bzw. kontextualisierten ihre durchaus eigenständigen Ansätze mit jenen der internationalen KünstlerInnen, vornehmlich aus Deutschland und Nordamerika.


Fig.: Friederike Pezold
Madame Cucumatz I, 1975